Przedsiębiorco, uważaj na to, w jaki sposób oznaczać treści reklamowe w mediach społecznościowych
Prezes UOKiK postawił pierwsze zarzuty trzem influencerom i ich reklamodawcy w związku z nieprawidłowym oznaczeniem treści na Instagramie. Zarzut kryptoreklamy został postawiony spółce Olimp Laboratories. Okazało się, że w korespondencji spółka namawiała influencerów do stosowania niejasnych oznaczeń produktów takich jak: #olimpad, #nazwaproduktu. Takie hashtagi są sprzeczne z zaleceniami Prezesa UOKiK.
Należy pamiętać o tym, że od ubiegłego roku treści sponsorowane umieszczane przez influencerów na platformach takich jak: Facebook, Instagram czy TikTok powinny być odpowiednio oznaczone.
W jaki sposób NIE NALEŻY oznaczać treści ?
- Nie należy oznaczać treści skrótami w wersji anglojęzycznej np.: #ad.
- Nie należy stosować samego hashtagu #współpraca, bowiem jest to niewystarczająco jasne.
- Nie należy umieszczać oznaczeń opisu w słabo widocznych miejscach np.: ukrytych pod nazwą użytkownika.
Aby nie wprowadzać w błąd konsumentów reklamodawca oraz influencerzy powinni w sposób jasny informować o komercyjnym charakterze wpisu. Można oznaczyć treść reklamową w sposób następujący: słowo + współpraca oraz wyraźnie określić czy współpraca ma charakter reklamowy/komercyjny.
Nieprzestrzeganie powyższych wymogów może skończyć się nałożeniem kary za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów w wysokości do 10 procent obrotu.
Urząd poinformował, że kończy pracę nad rekomendacjami dotyczących oznaczania treści reklamowych w mediach społecznościowych.
Będziemy Państwa informować, kiedy rekomendacje zostaną opublikowane.