Wróć doAktualności

Przedsiębiorco – Prezes UOKiK nakłada pierwsze kary za fałszywe opinie w Internecie!

Aktualność

UOKiK uznał praktykę dwóch spółek, zajmujących się sprzedażą pozytywnych opinii w Internecie, za naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Obie spółki zostały ukarane karami pieniężnymi w łącznej kwocie 70 tys. zł.

Prezes UOKiK zauważył, iż 93% osób robiących zakupy w Internecie kieruje się opiniami o produkcie zamieszczonymi przez innych konsumentów, dlatego też niezwykle istotna jest wiarygodność i rzetelność tych opinii. Dodatkowo pozytywne opinie wpływają na widoczność przedsiębiorców w sieci i pozycjonowanie ich stron oraz sklepów internetowych.

W ofercie ukaranych spółek znajdowało się m. in. tworzenie pozytywnych opinii i ocen w wizytówkach Google oraz innych opiniotwórczych portalach, jak również polubienia pozytywnych komentarzy. Najczęściej opinie powstawały bez kontaktu z produktem, którego dotyczyły.

Powyższe praktyki ma ukrócić nowa dyrektywa Omnibus. Przepisy implementujące dyrektywę, tj. ustawa z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw zacznie obowiązywać w Polsce od 1 stycznia 2023 roku. Głównym celem dyrektywy jest zapewnienie większej przejrzystości zakupów w Internecie. Każdy przedsiębiorca, który będzie udostępniał opinie na swojej stronie internetowej, będzie miał obowiązek informacji w jaki sposób weryfikuje autentyczność tych opinii. W związku z implementacją dyrektywy Omnibus zmianie ulegną przepisy m.in. ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług; ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz przepisy o ochronie praw konsumentów.

Skontaktuj się

    Go to top