Przedsiębiorco – czy prawidłowo informujesz konsumentów o cenach produktów i usług?
Już wkrótce może wejść w życie ustawa zmieniająca prawa konsumenta i nakładająca na przedsiębiorców dalsze obowiązki (Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw, druk 2476).
Podczas ostatniej kontroli UOKIK, która miała miejsce w pierwszym półroczu 2022 r. nieprawidłowości wykryto aż u 53% przedsiębiorców.
Główne nieprawidłowości przedsiębiorców polegały na:
- nieprawidłowościach lub braku oznakowania produktów;
- braku podania cen lub braku cen jednostkowych;
- braku w cenniku informacji o wielkości serwowanych potraw i napojów (dotyczy to lokalów gastronomicznych);
- niezgodności cen na półce z tymi zakodowanymi w kasie.
W obecnym stanie prawnym za nieprawidłowe oznaczenie cen przedsiębiorcy grożą kary pieniężne. Jeśli przedsiębiorca pomimo wielokrotnie nakładanych kar administracyjnych nadal nienależycie wywiązuje się ze swoich obowiązków informacyjnych, Prezes UOKiK może nałożyć karę w wysokości sięgającą nawet 10% obrotu.
Jednocześnie ustawodawca pracuje nad wdrożeniem do polskiego porządku prawnego dyrektywy unijnej, tzw. Dyrektywy Omnibus, która rozszerza obowiązek informacyjny w przypadku obniżek cen i organizowanych przez przedsiębiorców promocji cenowych. Zgodnie z projektowanymi przepisami dodatkowe obowiązki informacyjne związane z obniżką cen będą musieli realizować zarówno przedsiębiorcy działający prowadzący sprzedaż stacjonarnie, jak i przedsiębiorcy prowadzący biznes online.
Będziemy na bieżąco informować Państwa o zmianach w zakresie regulacji praw konsumenta. W przypadku pytań lub niejasności zachęcamy do kontaktu z kancelarią.