E-doręczenia: Co warto wiedzieć o cyfrowej doręczeniowej rewolucji?
E-Doręczenia, czyli elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Zgodnie z założeniem, ma być to nowa forma komunikacji pomiędzy obywatelami, a administracją publiczną.
Usługa e-doreczeń co to jest?
Usługa e-Doręczeń jest to nowe rozwiązanie zmierzające do cyfryzacji obiegu korespondencji. Zakłada ona otrzymywanie i wysyłanie korespondencji bez konieczności korzystania z papierowej wersji dokumentów i Poczty Polskiej. Zgodnie z przepisami nowa forma wysyłki dokumentów ma być równoważna prawnie z tradycyjną przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru.
Co nam dają e-doręczenia?
Teoretycznie ma to stanowić ułatwienie dla obywateli – nie trzeba czekać na listonosza, ani chodzić na pocztę, aby odebrać awizowane przesyłki. Brzmi nieźle, prawda? Jednak pomysł ma też swoje czarne strony – każdy z nas będzie musiał sprawdzać swoją skrzynkę do e – doręczeń i monitorować skrzynkę mailową, która jest powiązana z oficjalną skrzynką do e – doręczeń. O ile dla spółek regularne sprawdzenie poczty e – mail jest codziennością, o tyle dla mniejszych, jednoosobowych firm może to stanowić problem i kolejną rzecz na liście zadań. O tym jak będzie wyglądało w praktyce korzystanie z nowej formy korespondencji z urzędami, niestety dowiemy się dopiero w praktyce. Przeszłość pokazuje, że cyfryzacja czynności formalnych rodzi się w bólach i zwłaszcza pierwszy rok korzystania z nowego systemu jest związany z niezliczonymi błędami i wadami, co w praktyce utrudnia funkcjonowanie w nowej rzeczywistości.
Kto będzie musiał założyć skrzynkę do e-doręczeń?
Docelowo wszystkie podmioty publiczne, przedsiębiorcy i zawody zaufania publicznego będą zobowiązane do założenia i korzystania z elektronicznej skrzynki oraz umieszczenia swojego adresu w Bazie Adresów Elektronicznych (BAE).
Terminarz stworzenia skrzynki do e-doręczeń.
Przedsiębiorcy wpisani do KRS przed 1 stycznia 2025 roku, będą musieli uzyskać adres do e-Doręczeń nie później niż 1 kwietnia 2025 roku. Dla przedsiębiorców wpisanych do CEIDG do 31 grudnia 2024 roku, posiadanie adresu do e-Doręczeń stanie się obowiązkowe od 1 października 2026 roku.
Pełny terminarz dotyczący tego, kto w jakim czasie musi stworzyć swoją skrzynkę do e – doręczeń można znaleźć pod adresem: https://www.gov.pl/web/e-doreczenia/harmonogram, zaś bardziej szczegółowe informacje dotyczące e – doręczeń pod linkiem – https://www.gov.pl/web/e-doreczenia/czym-sa-e-doreczenia.
Autorzy