Wróć doBloga

E-doręczenia: Co warto wiedzieć o cyfrowej doręczeniowej rewolucji?

Prawo Gospodarcze

E-Doręczenia, czyli elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Zgodnie z założeniem, ma być to nowa forma komunikacji pomiędzy obywatelami, a  administracją publiczną.

Usługa e-doreczeń co to jest?

Usługa e-Doręczeń jest to nowe rozwiązanie zmierzające do cyfryzacji obiegu korespondencji. Zakłada ona otrzymywanie i wysyłanie korespondencji bez konieczności korzystania z papierowej wersji dokumentów i Poczty Polskiej. Zgodnie z przepisami nowa forma wysyłki dokumentów ma  być równoważna prawnie z tradycyjną przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru. 

Co nam dają e-doręczenia?

Teoretycznie ma to stanowić ułatwienie dla obywateli – nie trzeba czekać na listonosza, ani chodzić na pocztę, aby odebrać awizowane przesyłki. Brzmi nieźle, prawda? Jednak pomysł ma też swoje czarne strony – każdy z nas będzie musiał sprawdzać swoją skrzynkę do e – doręczeń i monitorować skrzynkę mailową, która jest powiązana z oficjalną skrzynką do e – doręczeń. O ile dla spółek regularne sprawdzenie poczty e – mail jest codziennością, o tyle dla mniejszych, jednoosobowych firm może to stanowić problem i kolejną rzecz na liście zadań. O tym jak będzie wyglądało w praktyce korzystanie z nowej formy korespondencji z urzędami, niestety dowiemy się dopiero w praktyce. Przeszłość pokazuje, że cyfryzacja czynności formalnych rodzi się w bólach i zwłaszcza pierwszy rok korzystania z nowego systemu jest związany z niezliczonymi błędami i wadami, co w praktyce utrudnia funkcjonowanie w nowej rzeczywistości.

Kto będzie musiał założyć skrzynkę do e-doręczeń?

Docelowo wszystkie podmioty publiczne, przedsiębiorcy i zawody zaufania publicznego będą zobowiązane do założenia i korzystania z elektronicznej skrzynki oraz  umieszczenia swojego adresu w Bazie Adresów Elektronicznych (BAE).

Terminarz stworzenia skrzynki do e-doręczeń.

Przedsiębiorcy wpisani do KRS przed 1 stycznia 2025 roku, będą musieli uzyskać adres do e-Doręczeń nie później niż 1 kwietnia 2025 roku. Dla przedsiębiorców wpisanych do CEIDG do 31 grudnia 2024 roku, posiadanie adresu do e-Doręczeń stanie się obowiązkowe od 1 października 2026 roku.

Pełny terminarz dotyczący tego, kto w jakim czasie musi stworzyć swoją skrzynkę do e – doręczeń można znaleźć pod adresem: https://www.gov.pl/web/e-doreczenia/harmonogram, zaś bardziej szczegółowe informacje dotyczące e – doręczeń pod linkiem – https://www.gov.pl/web/e-doreczenia/czym-sa-e-doreczenia.

Autorzy

Zdjęcie Magdalena Kubicka

Magdalena Kubicka

Lawyer, Radca prawny (posiadający również tytuł adwokata), specjalizujący się w bieżącej obsłudze przedsiębiorców. Świadczy usługi prawne na wielu płaszczyznach, jednakże w szczególności w obszarze prawa cywilnego, prawa gospodarczego i handlowego, karnego, w tym wspomaga klientów w prowadzeniu sporów sądowych. Od lipca 2022 roku zajmuje się doradztwem prawym w zakresie badań klinicznych.

Skontaktuj się

    Go to top