Wróć doBloga

Zarządzanie jakością w opiece zdrowotnej. Osiągnięcie kamieni milowych w procesie akredytacji.

Blog Prawo Medyczne i NFZ

O jakich przepisach należy pamiętać?

Powyższą tematykę reguluje Ustawa z dnia 16 czerwca 2023 r. o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta i akty wykonawcze do niej, w tym Obwieszczenie Ministra Zdrowia z dnia 6 września 2024 r. w sprawie standardów akredytacyjnych dla działalności leczniczej w rodzaju całodobowe i stacjonarne świadczenia zdrowotne szpitalne.

Przepisy wyznaczają minimalne wymagania, jakie muszą spełnić podmioty lecznicze, aby uzyskać autoryzację albo akredytację, a następnie utrzymać ich ważność.

Czym różni się akredytacja od autoryzacji?

Akredytacja i autoryzacja to dwa inne procesy, które wymagają spełnienia różniących się od siebie warunków.

Akredytacja ma na celu potwierdzenie, że dany podmiot spełnia standardy akredytacyjne w zakresie udzielania świadczeń opieki zdrowotnej i funkcjonowania. Uzyskanie akredytacji jest dobrowolne, co oznacza, że podmiot musi złożyć wniosek o udzielenie akredytacji. Jednym ze skutków uzyskania certyfikatu akredytacyjnego jest uzyskanie dodatkowego finansowania dla podmiotu leczniczego, skutkującego podniesieniem wartości ryczałtu w ramach PSZ (systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej). Akredytacja udzielana jest na okres 4 lat.

Autoryzacja to warunek wykonywania działalności leczniczej w ramach PSZ (tj. w ramach profili systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej). Oznacza to, że każdy szpital związany kontaktem z NFZ i udziela świadczeń w ramach sieci szpitali musi uzyskać autoryzację. Autoryzację wydaje się na zakresy świadczeń na okres 5 lat.

Jakie warunki trzeba spełnić, żeby uzyskać akredytację? Co to są kamienie milowe?

Standardy akredytacyjne wyznacza Obwieszczenie Ministra Zdrowia z dnia 6 września 2024 r. w kilkunastu obszarach, takich jak:

  • CO – Ciągłości opieki,
  • PP- Prawa i obowiązki pacjenta,
  • OP – opieka nad pacjentem i inne.

W ramach opisów poszczególnych wymagań, Minister Zdrowia wskazał na tzw. kamienie milowe, czyli najważniejsze warunki, jakie trzeba spełnić, żeby uzyskać określoną ilość punktów.

Co ważne, kamienie milowe przewidują stworzenie i wdrożenie licznych procedur, aby uzyskać punkty w procesie akredytacji.  Przykładami takich procedur są:

  • sposoby postępowania z ofiarami pobicia, gwałtu czy maltretowania,
  • procedury przekazywania informacji pacjentowi o stanie jego zdrowia,
  • procedura powiadamiania osoby bliskiej w przypadku nagłego pogorszenia stanu zdrowia,
  • zasady współpracy szpitala i służb ratowniczych dotyczące transportu w ciężkim stanie zdrowia.

Ocena spełnienia pojedynczych standardów akredytacji oceniana jest w skali punktowej.

Możliwe jest otrzymanie od 1 do 5 punktów za każdy standard, przy czym maksymalną liczbę punktów przyznaje się w przypadku spełnienia wszystkich kamieni milowych w ramach standardu.

Otrzymanie 3 punktów oznacza częściowe spełnienie standardu akredytacyjnego (zazwyczaj na poziomie 60% kamieni milowych).

Detale i szczegółowe zasady rozliczenia wagi standardów określa Obwieszczenie Ministra Zdrowia.

Im więcej kamieni milowych osiągnie podmiot leczniczy, tym więcej punktów otrzyma i zwiększy swoje szanse na uzyskanie certyfikatu akredytacyjnego.

Ile razy można podejść do procesu akredytacji?

Po złożeniu wniosku o udzielenie akredytacji jest on oceniany wstępnie. Następnie wyznaczany jest termin tzw. przeglądu akredytacyjnego w siedzibie wnioskodawcy – podmiotu leczniczego. W przeglądzie akredytacyjnym bierze udział zespół wizytatorów.

Przepisy prawa nie przewidują ograniczeń w ilości składanych wniosków o akredytację, ale należy pamiętać, że są one rozpoznawane według kolejności wpływu.

Termin na przeprowadzenie procedury oceniającej przez wizytatorów wynosi aż 12 miesięcy od dnia złożenia wniosku.

Ponadto przeprowadzenie procedury oceniającej jest płatne. Wysokość opłaty może sięgać nawet 15 – krotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia.

Podsumowanie informacji o akredytacji

Spełnienie najnowszych standardów akredytacyjnych w dużej mierze polega na przygotowaniu procedur i instrukcji postępowania, z którymi należy zapoznać personel.

Poprawność tych procedur i zawarcie w nich wszystkich wymaganych przez kamienie milowe informacji i elementów wydaje się istotne dla uzyskania jak najwyższej punktacji w procesie akredytacji. Ponieważ procedura uzyskania akredytacji może trwać nawet wiele miesięcy i kosztować niebagatelną kwotę, warto dobrze przygotować swoją placówkę do przeglądu akredytacyjnego.

Jak możemy pomóc?

Kancelaria F/K Legal na co dzień wspiera podmioty lecznicze w przygotowaniu i weryfikacji prawidłowości procedur wewnętrznych, w tym również regulujących wewnętrzne procedury na użytek procesu akredytacji.

W razie potrzeby konsultacji lub uzyskania wsparcia w tym temacie, zapraszamy do kontaktu.

Autorzy

Zdjęcie Paulina Kozicka

Paulina Kozicka

Skontaktuj się

    Go to top